Madpolitik

I Teaterbørneinstitutionen er vi optaget af, hvordan vi som pædagogisk personale skaber en madkultur, der fremmer nysgerrighed og madlyst hos børnene samtidig med, at vi gerne vil værne om børnenes egen tillid til deres krop og mæthedsfornemmelse. Fokus er på at skabe en behagelig god stemning omkring madsituationen.

Derfor giver det mening for os at have en ’madpolitik’, der i stedet for kun at handle om sukker handler om hvordan vi taler om mad og hvordan vi skaber gode rammer for de fælles måltider. Det er ikke nødvendigt for børn i vuggestue- og børnehavealderen at være bevidste om vores madpolitik. Derfor er det kun jer forældre og personalet, der kender til den og i virkeligheden handler vores madpolitik om, at ansvarsfordeling for børns kost er de voksnes ansvar.

Vi arbejder bevidst med italesættelsens kraft, derfor fremhæver vi ikke bestemte madvarer som særligt sunde og andre usunde. Vi oplever at hvis børnene kun præsenteres for slik, is og kage ved særlige lejligheder såsom fødselsdage skabes der en unødig særlig interesse og vi kommer til at sætte slik, kage og is op på en piedestal. Derfor tilbydes børnene f.eks. sødt bananbrød til eftermiddagsmaden ligesom det er ikke et must at dele kage, slik eller is ud på sin fødselsdag.

Vi værner om børnenes tillid til deres egne kropsfornemmelser og derfor beder vi ikke børnene om at spise op når de har udtrykt at de er mætte. Til hvert måltid vil der være mad på bordet, der er genkendeligt og trygt for børnene som de kan spise sig mætte i. På den måde sikrer vi, at vi som pædagogisk personale kan overholde ansvarsfordeling som er, at det er os, de voksne, der bestemmer hvornår vi skal spise og hvad der kommer på bordet til gengæld, er det børnene selv der vælger hvad de vil spise og hvor meget.

Ovenstående politik kommer til udtryk i praksis på følgende måde:

  • Vi kommenterer ikke på, hvor meget eller hvad børnene spiser. Hverken positivt eller negativt.
  • Vi accepterer, hvis børnene ikke er sultne. Vi starter frokosten sammen, bliver siddende og afslutter frokosten sammen.
  • Vi sørger for, at der altid er noget trygt og genkendeligt til måltidet.
  • Vi taler med børnene om hvordan vi oplever maden. Den kan være varm, knasende, sød, flydende.
  • Vi undgår ord som sundt og usundt. Vi taler objektivt om maden.
  • Vi undgår regler om, hvilken rækkefølge maden skal spises i.

Vores Mad

I Teaterbørneinstitutionen har vi madordning i begge afdelinger. Maden tilberedes frisk på dagen i begge afdelinger. 

Et måltid i Teaterbørneinstitutionen er udarbejdet på baggrund af følgende overvejelser:

  • Er måltidet ernæringsmæssigt korrekt sammensat
  • Er der velsmag
  • spændende konsistenser
  • Ser måltidet indbydende ud
  • En økologiomsætning på 90% - 100%
  • Menuplaner sammensættes efter råvarer i sæson
  • Fokus på madspild
  • Mindre kød, bedre kød, mange grøntsager

Udgangspunktet for et godt måltid mad i Teaterbørneinstitutionen er, at måltidet er sundt og mættende og giver god energi. Grundbasen for en sovs eller suppe er derfor gerne grøntsager, linser og bønner. Men lige så vigtigt er det, at maden skal glide ned med velbehag og nysgerrighed. Et måltid skal smage godt, se indbydende ud og føles godt/sjovt/spændende/mærkeligt i munden og pirre alle sanser. Derfor fokuseres der meget på konsistenser og smag. Det er vigtig for oplevelsen at der både er noget blødt og noget sprødt, sødt og surt osv. Farver og servering spiller også ind, at “spise med øjnene” gælder både for børn og voksne. 

 

Ved frokosten har vi blandt andet fokus på fællesskab, sociale kompetencer, sanseintegration og selvhjulpenhed. Vi lægger vægt på, at frokosten foregår i en rar og hyggelig atmosfære, hvor vi er sammen om at være nysgerrige på hinanden og på maden. F.eks. hvor kommer maden fra, hvilken konsistens har maden, hvordan dufter maden osv. I børnehaven bliver ’selvhjulpenhed’ under maden udfordret, når børnehavebørnene selv tager maden på sin tallerken, selv smører og skærer brødet over. De der har brug for hjælp, får selvfølgelig det fra den voksen som barnet sidder med eller en af barnets venner. Frokosten afsluttes først når alle vennerne er færdige med måltidet, og vi i fællesskab får ryddet op. I vuggestuen spiser børnene selv maden og dem der har behov for hjælp og støtte får selvfølgelig det. Det er vigtigt, at vi som personale og I som forældre støtter børnene i at forsøge at hjælpe sig selv.

Vi har det økologiske guldmærke i økologi, der betyder at over 90% af vores mad er økologisk. Der arbejdes helst med danske råvarer, derfor laves måltiderne gerne ud fra sæsonens grøntsager. Rabarberchutney til foråret, søde nye kartofler med urter til sommer, græskarsuppe til efteråret etc. Fokus på madspild er en vigtig del af arbejdet i vores køkkener. Tørt brød laves til sprøde croutoner. Skrog og skind fra æblet laves til æbleeddike. Kød er dyrt og ikke altid nødvendigt. Derfor serveres som udgangspunkt kun kød én gang om ugen. Teaterbørneinstitutionens børn er vilde med pasta, så her er det oplagt at udskifte kødsovsen med en god pastasovs på grøntsager. Og et drys af parmesan, som de selv river. Vi har én til to rugbrødsdage om ugen, med 3 - 4 slags pålæg. Det kunne være kogte æg, hummus, kogte kartofler, torskerognssalat, grønt og hjemmelavet mayonnaise. Til eftermiddags frugt bages hjemmebagt brød hver dag. Teaterbørneinstitutionens køkken er altid åbent, både for besøg af børn og voksne og alle spørgsmål er velkomne.

Et eksempel på ugens menu:

  • Mandag: Indisk krydret linsesuppe med raita (yoghurt, agurk, tomat & mynte) 
  • Tirsdag: Fuldkornspasta med tomat og gulerodssovs
  • Onsdag: Kartoffel pizza med grøntsagsstænger.
  • Torsdag: Karrysovs med ris med krydrede sprødstegte blomkålsbuketter
  • Fredag: Rugbrød, æg, kartofler, øko oksespegepølse, makrel, mayo, pesto & grønt.
  • Hver dag nybagt brød/knækbrød og frugt /grøntsager til formiddag/eftermiddag

Madpolitik 1 Madpolitik 2